fredag 21 augusti 2009

Q&A: Heavenly Doll makeup tutorial

no.1: Get A Fresh Start

Låt oss börja med, ett sk. beauty shot (ett högst tveksamt namn), helt utan smink. Ingen är ju fullkomlig och även jag som har bra hy har problemområden och färgskiftningar som behöver jämnas ut. Som ni ser är jag inte bara fräknig, jag har även mörka områden under ögonen och tack vare det faktum att det är en alldeles speciell tid i månaden har jag också ett par blemmor att åtgärda. Perfekt hy är det viktigaste för hela doll-looken så att ta hand om huden är A och O, kom ihåg att tvätta ordentligt och återfukta dagligen. Jag använder Garnier's Fresh då min hudtyp är mycket torr men jag ogillar feta, oljiga krämer. Angående blekheten så har alla en nyans som är en blek version av sin egen hudfärg, alla är inte pappersvita och bör inte heller sminka sig som om de vore det, välj en nyans ljusare än din naturliga hudfärg på sin höjd, det kommer att se bättre ut. Bevara din naturliga blekhet genom att undvika stark sol, skydda dig alltid med hög SPF och unna digsjälv en riktig peeling två gånger i månaden. Titta annars på bleka områden så som hals och undersidan av armarna för att få en bra jämförelse färg när du handlar smink.

no.2: Pale As Porcelain
Produkter jag använder:
~ Make Up Store's Liquid Foundation, nyansen MILK
~ L'Oreal Paris Visible Lift, nyansen PORCELAIN
~ Make Up Store's Loose Powder, nyanserna MILK & PALE blandade


Liquid foundation är rätt nyans för min hy och även om den inte är täckande räcker den till om jag bara behöver dölja fräknar och jämna ut hudfärgen. Visible lift är täckande och aningen mörk för mig, men jag blandar ut den med Liquid foundation och applicerar den med svamp på problemområden så som hakan och partierna under ögonen. Efter det går jag över hela ansiktet med Liquid foundation för att få det jämnt och blekt. Om du har lättare att hitta en täckande foundation med rätt nyans för din hud finns det ingen anledning att använda två så som jag gör.

Applicera sedan pudret, de fixerar foundationen och jämnar ut hyn. "Klappa" alltid på pudret över hela ansiktet innan du drar med applikatorn för att få det slätt, om man börjar med att dra kommer resultatet att bli fläckigt och ojämnt Ett bra budgetalternativ till blekt löspuder är vanligt kroppspuder som brukar finnas på babyavdelningen på vanliga mataffärer. Fungerar att applicera med en stor mjuk borste eller dryga ut och blek ditt vanliga puder med det. Kom ihåg att borsta igenom ögonbrynen när du pudrat klart för att få bort överflöd som gärna fastnar där.

no.3: Kiss And Tell
Produkter jag använder:
~ Chesebrough Klöver vaseline
~ Maybelline WaterShine, nyans no.51 "PEACH JUICE"
~ L'Oréal Paris GlamShine, nyans no.50 "STRAWBERRY SORBET"
~ H&M/H
ello Kitty Strawberry lipgloss

Blanda Vaselinet med WaterShine läppstiftet och applicera med en pensel för en mjuk görande, svagt persikofärgad bas. Detta förhindrar fnasiga eller spruckna läppar dagen igenom. Följ dina läppars naturliga linjer. Gå över med GlamShine precis vid dina läppars center, kring Amours bågen och den fylligaste delen av din underläpp, för att ge en söt liten plutmun. Täck sedan med H&M/Hello Kitty för docklik glans. Detta är billigt och superbra att ha i väskan för touch-ups under dagen.

no.4: Blushing Beauty

För rouge vill jag ha ett så artificiellt rosa som möjligt, jag använder mig av Isadora's Perfect Powder Rouge, nyans no. 43 "ROSY DAWN". Standard regler gäller för application, le stort och lägg på rougen på kindens högsta punkt med cirkulära rörelser. Jag föredrar att använda den medföljande, lite mindre borsten även om den är av sämre kvalité. Storleken på borsten gör rouget mer definierat och jag tycker det passar bättre till denhär sminkningen. Vill man överdriva det kan man applicera en liten mängd läppstift i matchande färg mitt på kinden och sedan borsta på rouge ovanpå, det gör kinderna extra rosa men det finns en risk för att det kan se clownigt ut om man har för mycket eller en för mörk nyans, så var försiktig med läppstiftet! Rekomenderas kanske främst till folk med mörkare färger i både hy och hår, de kan alltid ta mer färg än bleka blondiner.
















no.5: It's In The Eyes
Produkter jag använder:
~ IsaDora Colorful Eyeliner nyans no.10 "BLACK"
~ L'Oréal Paris Double Extension Beauty Tubes "NOIR"
~ H&M eyelash curler
~ IsaDora Inliner Kajal nyans no.51 "INDIAN BLACK"
~Depend Individuella Lösögonfransar


Om huden är no.1 så kommer stora, runda ögon in som en stark tvåa för vad som gör looken. Hur du ska applicera Eyelinern kan beror lite på din egen ögonform, jag har lätt mandelformade ögon naturligt men om inte mitt sätt funkar så exprimentera och eftersträva att få dem att se så runda ut som möjligt. Dra eyelinern längst nästan hela övre ögonlocket, gör linjen bredare mitt på locket där ögat redan är som öppnast, fortsätt inte att dra ut linjen till ett sk. Winged eye utan avsluta den mjukt i ögonvrån.

Tag kajalen och måla i hela den övre, inre fransraden och ungefär 1/4 del av den inre nedre. Måla sedan i lika långt på den nedre yttre fransraden och fixa till eventuella ojämnheter i Eyelinern med kajalen. Ta sedan den softade sidan av kajalen (om ni inte har en dubelsidig som jag fungerar nog vanliga bommulstopps bra också) och sudda ut den nedre linjen in mot ögat, ugefär 2-3/4 delar, lämna området kring tårkanalen fritt.



Nu är jag redo för slutspurten, fransarna!
Jag börjar med att sätta på de individuella fransarna, jag använder tre stycken per öga. Två stycken på övre fransraden och en på nedre, jag placerar dem där jag dragit Eyeliner linjen tjockare, mot mitten av ögat för att öppna upp det och förstärka de runda intrycket. Jag fäster dem med lim från Ardell och en pincett. Låt limmet torka ordentligt innan du drar fram frans-böjaren, se till att få med alla fransarna och tryck åt i åtminstone tio sekunder.Aplllicera mascaran. L'Oréal's Beauty Tubes är en rätt standard två-stegs-mascara, vitt mascara på först, sedan svart, jag använder den både på de övre och nedre fransarna. Om det blir för mycket mascara och fransarna börjar klibba ihop (det händer rätt ofta med denhär mascaran) rekomenderar jag att borsta över dem med en ren mascara borste, det brukar ta bort överflödet och separera dem på nolltid. Gör en snabbkoll och se så att det inte är några ojämnheter i kajalen eller fläckar från mascaran, om så är fallet, korrigera med kajal och lätt fuktad topps.

Är allt i sin ordning kan jag bara säga: Voila! Welcome to the world, Doll-face!

Translation:

1. Moisturize and take good care of your skin for a smooth base.

2. Choose a foundation the same shade as a pale spot on your body, such as your neck. Apply a foundation with greater coverage underneith your eyes and other problem areas if you got them.

3. Moisturize your lips before applying gloss to the very center of your lips, don't go outside the natural lines. Get a cheap lipgloss from H&M to keep in your purse for touch ups during the day.

4. Use a strong coloured rouge and apply with a small brush for great contrast. Circular motion!

5. Try to make the shape of your eyes as round as possible with the eyeliner. Use individual false lashes on both lash lines. Cake on the mascara like it's nobody's business.

5 kommentarer:

Maol sa...

Kul med sminktips. Tack! ^_^

Eliyetres sa...

loves it <3 hur gör du med håret då, locktång eller spolar? :)

alice sa...

oh, jättebra tutorial! ^^

Josephine Valentine sa...

Maol: Vad kul att du gillar det :)

Elin: Jag fixar håret med locktång men det får kanske bli en helt egen tutorial ;D

Alice: Tack! Roligt att du gillar den <3

Anonym sa...

Helt underbar tuturial. På loppisen kommer jag ihåg att jag tänkte på hur söt du var och att din sminkning var jätte fin

Kramar Candies/Maria